Anders?

Wat betekent het voor en bedrijf om anders te zijn? Bedrijven praten wel over anders zijn, maar zijn ze dat ook echt? Tegenwoordig hebben we meer van alles: meer merken, meer producten, meer keuzes. Maar het voelt als meer van hetzelfde, als één grote waas van gelijkvormigheid. En de meeste bedrijven blijven hangen in de tredmolen van de concurrentie.

Ze lopen bij wijze van spreken als kippen zonder kop achter de ander aan, alleen maar om concurrerend te blijven.(beter, sneller, groter!) Maar dat maakt ze alleen maar... Hetzelfde als de rest.

Dus in een cultuur waar we meer hebben dan we ooit wilden of nodig hadden, en in een zakelijke ratrace naar nergens, wat betekend het dan voor een bedrijf om 'anders' te zijn. Betekenisvol anders. Anders op een manier die echt verschil maakt. Misschien betekent het 'nee' zeggen als iedereen 'ja' zegt, of andersom. Misschien betekent het klein worden, als iedereen groeit. Of juist minder doen als iedereen meer doet. Er zijn boeken vol over geschreven, maar dat zijn ook geen handleidingen. Dan ontdek je ook niet de ware betekenis van het woord 'anders'.

Start een dialoog. Zoek naar wat anders is. Sla af van de snelweg, het onverharde pad op. Bedrijven die dat begrijpen vallen pas op.

Deze overwegingen zijn niet van mij zelf. Het is een losse vertaling van de gedachten van professor Youngme Moon van de Harvard Business School. Zij heeft een boek over dit onderwerp geschreven (titel: Different).

Is Metaalplan zoveel anders dan anderen? Dat ga ik niet zeggen, dat mogen die anderen beoordelen. Ik weet wel dat ik het lang geprobeerd heb op de traditionele manier. En dat dat niet het zakelijk succes heeft gebracht wat ik had gehoopt. Ik weet ook dat de structuur van de maatschappij als geheel rap aan het veranderen is. Dat kan niet anders dan zijn invloed hebben op het zakelijk verkeer.

Als wij op een positieve manier een beetje anders blijken te zijn dan andere metaalbedrijven zou ik daar al trots op zijn. Maar als u ons kan helpen anders te zijn, heb ik dat nog veel liever. Henry Ford kon 'anders' denken. Hij heeft ooit gezegd dat als hij zijn klanten gaf wat ze vroegen, hij snellere paarden had moeten gaan fokken. Maar hij wist dat hij iets moest gaan doen wat anderen in de toenmalige transportsector niet deden. Als wij u op die manier van dienst kunnen zijn, laat het me dan weten. Dan wil Metaalplan proberen betekenisvol anders te zijn. Voor u!

Anders? (1)

Dit blog is toegevoegd op maandag 18 februari '13