David en Goliath

Een toeleverancier van ons (ik zal niet zo flauw zijn om de naam te noemen) krijgt het niet voor elkaar om de diensten die ze aanbieden fatsoenlijk uit te voeren. We hebben constant klachten en de reactie vanuit dat bedrijf op die klachten is onvriendelijk en geeft ons het gevoel dat we als klant niet meetellen. Waarom gaan we daar dan niet weg? Omdat de concurrenten van dit bedrijf eigenlijk allemaal net zo erg zijn, een kwestie dus van door de kat gebeten worden of door de hond (en nee, ik heb het niet over een telefoonaanbieder). Wel is het zo dat deze bedrijven stuk voor stuk grote organisaties zijn met veel personeel. Dus net zo moeilijk van cultuur te veranderen als een olietanker van koers is te wijzigen.

Op het moment dat ze een onderzoeksbureau mij lieten opbellen met de vraag of ik een enquête wilde beantwoorden over hun dienstverlening, was dat voor mij uiteraard de kans om duidelijk te maken hoe ik er over denk. Het bureau vroeg netjes of ze de resultaten met vermelding van mijn naam mochten doorgeven en dat is zo gebeurd. Nu siert het dit bedrijf dat ik de dag daarop al telefoon kreeg van de verkoopleider. Meneer was erg geschrokken van mijn kritische opmerkingen en vroeg om toelichting.

In respons op die toelichting gaf hij ook toe dat mijn kritiek terecht was. Het bedrijf was gewend voor grote opdrachtgevers te werken die op details vaak niet heel kritisch waren. "Daaraan is in het verleden ook veel geld verdiend", zo sprak hij. Maar door de economische realiteit gedwongen moest dit bedrijf op zoek gaan naar nieuwe klanten en heeft het een raamcontract afgesloten met onze brancheorganisatie. Op die manier kregen ze ineens een heleboel kleine klantjes die wel kritisch zijn. In de praktijk voor hen een bijna onmogelijke omslag in denkwijze.

Ik moest aan dit verhaal denken op de Week van de Ondernemer in Utrecht. MKB-ondernemer en uitvinder Ruud Koornstra sprak daar. Hij vertelde dat innovatief, origineel en creatief denken in deze tijd erg moeilijk blijkt te zijn voor grote ondernemingen. Het grootbedrijf sluit onderzoeks- en ontwikkelingsafdelingen en probeert de slagkracht (lees: innovaties) van kleinere ondernemingen op te kopen of te vermarkten. Op zichzelf niet erg, mits er goed betaald wordt uiteraard.

Ook sprak Koornstra over eigen"dom". Hiermee bedoelde hij dat de tegenwoordige tijd het mogelijk maakt om bezit te delen en daar toch individueel plezier van te hebben. Muziek downloaden in plaats van CD's kopen is daar uiteraard een schitterend voorbeeld van. Een nieuwe ontwikkeling die op nog veel meer gebieden een rol zal gaan spelen. Ook hier moesten de grote gevestigde bedrijven een omslag maken en zich aanpassen aan een nieuwe realiteit.

Er is een economische en maatschappelijk revolutie gaande die veel mensen nauwelijks in de gaten lijken te hebben. We zullen in de wereld altijd grote bedrijven (Goliaths) nodig hebben. Maar de rol van de Davids is snel aan het veranderen. Leuk en spannend om te zien waar deze ontwikkeling toe gaat leiden. Ik kan bijna niet wachten op de toekomst.

David en Goliath (1)

Dit blog is toegevoegd op dinsdag 23 april '13