Design op vakantie

De vakantie komt er weer aan. We hadden er vorig jaar met het gezin voor gekozen om een paar verschillende adressen aan te doen. Een beetje zwerven door Frankrijk en Spanje geeft je snel het idee dat je langer weg bent dan de tijd die je er werkelijk voor nodig hebt. En je ziet nog eens wat.

Zo is het mij opgevallen dat ook in de toeristenindustrie design een steeds grotere rol speelt. Maar evengoed dat het woord te pas en te onpas gebruikt wordt. Een van de plaatsen waar we hebben overnacht was een hotel/appartement waar we een jaar of 15 geleden ook al eens zijn geweest.

Het mag duidelijk zijn dat dit complexje er niet meer hetzelfde uitzag. Zo vanzelfsprekend is dat overigens ook weer niet. Sommige hotels lijken honderd jaar geleden te zijn gestart en daarna nooit meer te zijn veranderd.

Maar goed, de eigenaars van ons onderkomen waren blijkbaar op zoek geweest naar een andere insteek om meer gasten binnen te krijgen. Ze promoten zichzelf als le hotel autrement. En dat anders zijn bestond dan volgens het bord aan de weg uit de design-inrichting. En inderdaad was de aankleding redelijk trendy met wengé en oranje en een hip schilderijtje aan de muur. Maar helaas een bed waar niet fatsoenlijk op te slapen viel. Een koelkastje waarvan de deur verkeerd om draaide zodat je er nauwelijks iets in kon zetten of uit kon halen. De badkamer was te klein om je fatsoenlijk te bewegen en het wastafel-meubelement zo gemaakt dat je er nog geen tandenborstel op kwijt kon. Kortom, dit was ronduit beroerd design, zij het dan met een modieus sausje.

Ons tweede adres was een stacaravan op een camping. Dit soort onderkomens worden doorgaans door een grote organisatie op de camping geplaatst en dan doorverhuurd. De campinghouder is op die manier gedeeltelijk verzekerd van een vast aantal verhuurde plaatsen. De verhuurorganisatie verdient zijn geld met het promoten en verhuren van deze stacaravans. De caravan die wij hier hadden was splinternieuw en dus grappig genoeg weer volgens dezelfde trend ingericht. Bruin en beige tinten, netjes, niks mis mee. De camping zelf was alleen iets heel anders. Helemaal op de ecologisch verantwoorde gedachte gebaseerd. Een zwembad met natuurwater, hergebruik van regenwater, afvalscheiding, noem maar op. Alleen vraag ik mij dan af waarom milieuvriendelijk toch altijd weer een geitenwollensokken-uitstraling moet hebben.

Het verschil in gevoel tussen de moderne caravans en de rest van de camping kon niet groter zijn. Begrijp me goed. Ik ben absoluut voor het verantwoord omgaan met onze planeet. Maar volgens mij zou het een uitdaging zijn om juist dat te promoten in de vorm van goed design. Daarmee trek je waarschijnlijk meer en vooral andere mensen. Nu gaf het geheel een beetje het idee van preken voor de eigen parochie.

Nee, neem dan het appartement in Spanje wat we troffen. Daar klopte gewoon alles. Ja, er was weer de beige-wengé-bruin-oranje inrichting. Maar dat is niet design, dat is trend. De ruime woonkamer, de goed uitgeruste keuken, de prima badkamer en slaapkamers en het mooie en heerlijk rustige terrein. Dat waren de factoren die het vakantieplezier verhoogden. Dat is toegepast design. En daar hoefde men niet eens mee te adverteren. Een goed ontwerp spreekt voor zichzelf.

Ik kwam op Twitter een mooie uitspraak tegen: "Design is not just what it looks like, design is how it works". Alvast fijne vakantie gewenst allemaal.

Design op vakantie (1)

Dit blog is toegevoegd op maandag 1 juli '13