Wat hebben Metaalplan en Bugaboo gemeen?

Ik speel al een tijdje met de gedachten om met het concept Metaalplan de grenzen over te gaan, bijvoorbeeld naar Duitsland en België. Daarom had ik me aangemeld voor een bijeenkomst van de Kamer van Koophandel met als thema innovatie en export. De sprekers leken me veelbelovend.

Een van de presentaties van de exporterende ondernemingen sprong er wat mij betreft enorm uit: het verhaal van Bugaboo, een hippe kinderwagen, die je als jonge moeder echt móet hebben. De oprichter zat ongeveer 20 jaar geleden op de design academy en had voor zijn afstudeeropdracht een heel innovatief design ontwikkeld, comfortabel en multifunctioneel. Bovendien zag het er heel flitsend uit. Hij slaagde met vlag en wimpel en is vervolgens fabrikanten gaan benaderen met zijn idee, maar hij werd overal weggekeken. Uit pure onmacht heeft hij het tenslotte zelf vervaardigd en in de markt gezet. En het sloeg aan. Inmiddels worden de Bugaboo kinderwagens over de hele wereld verkocht (link).

Waarom dit nieuwe concept zo is aangeslagen, is voor mij zo klaar als een klontje. De ontwerper heeft zich echt verdiept in de gebruiker, met gebruikersgemak en een diversiteit aan functionaliteiten als uitgangspunt. De wielen zijn bijvoorbeeld zo ontwikkeld dat het lijkt alsof de wagen zweeft en er zijn allerlei extra toepassingsmogelijkheden, zoals een autozitje en fietsstoeltje. Er is over nagedacht, het design klopt: op basis daarvan is Bugaboo een heel groot merk geworden.

De afdeling design is bij Bugaboo nog steeds de belangrijkste afdeling binnen de organisatie. Het hoofd design is lid van het managementteam. Pas als hij toestemming heeft gegeven, gaat een nieuw product de markt op, al duurt het vijf jaar voordat het zover is. Het design moet er kek uitzien, gebruiksvriendelijk zijn en beschikken over intelligente functionaliteiten.

En daarom sprak dit verhaal mij zo aan. Want zo zie ik het ook. Design is meer dan alleen de looks. Bij een kloppend design is nagedacht en doorgedacht over de toepassing: wat kan de gebruiker ermee en welke gevoelens spelen daarbij een rol. Als vorm en functie naadloos in elkaar overgaan, weet ik dat het goed is. Dan is het ultieme design bereikt.

Heeft u ook een innovatief idee, waar u misschien al tijden mee rondloopt? Mail of bel me dan: ik denk graag met u mee!

Wat hebben Metaalplan en Bugaboo gemeen? (1)

Dit blog is toegevoegd op vrijdag 21 februari '14