Wat levert creativiteit op?

Moet het kabinet in deze economische omstandigheden nog wel geld willen steken in kunst, cultuur of creativiteit vragen sommigen zich hardop af. Uiteindelijk zijn dat leuke zaken die het leven kunnen veraangenamen, maar we hebben toch wel wat belangrijkers aan ons hoofd momenteel. Het ene na het andere bedrijf gaat failliet en voedselbanken moeten mensen in Nederland helpen die het zelf niet meer redden. Dan gaan we toch zeker niet ondernemingen helpen die bijvoorbeeld feestjes organiseren voor een paar duizend mensen of die spelletjes zitten te bedenken voor op je mobieltje? Of toch wel?

De werkelijkheid blijkt iets genuanceerder te liggen. De overheid heeft een aantal topsectoren in ons land benoemd die er voor kunnen zorgen dat Nederland weer voorop gaat lopen in economisch en technisch opzicht. Een van die topsectoren is wel degelijk de creatieve industrie. Deze tak van industrie vind je in de vorm van een enorm groot aantal economische activiteiten. Van industrieel ontwerp, architectuur, design, kunst en mode tot aan reclame, communicatie en de muziek-, film-, televisie- en gamesindustrie.

Daarbovenop is het ook nog eens zo dat veel van deze bedrijven weer raakvlakken hebben met andere industrieën. Ze werken bijna altijd samen met, of in opdracht van, andere bedrijven of van de overheid. De Nederlandse creatieve industrie verlegt grenzen, is ambitieus en heeft daardoor internationaal een hele goede reputatie.

Allemaal goed en wel, maar levert dat iets op waar we wat aan hebben? In cijfers hebben we het over bijna 45.000 bedrijven met een totale jaaromzet van ruim 7 miljard euro. Rechtstreeks verdienen er in deze sector zo'n 170.000 mensen hun brood en indirect nog veel meer. Met een groeicijfer van 6% jaarlijks is de sector één van de hardlopers in onze economie. En last but not least het rimpeleffect wat deze industrie heeft naar andere bedrijfstakken toe. Wat hieruit is voortgekomen zijn klinkende voorbeelden als TomTom, G-Sus, ID&T, en nog veel meer.

Mensen zijn van nature behoudend. Over het algemeen hebben we niet snel de neiging het onbekende op te zoeken, omdat onbekend gevaarlijk kan zijn. Maar dat hoeft niet, want juist de creatieve geesten zoeken nieuwe paden, onbekende terreinen en proberen te bereiken wat schijnbaar onmogelijk is. Van daaruit komt vooruitgang. Deze industrie vernieuwt, verrast, initieert, ontdekt. Het is de aanzet naar nieuwe ontwikkelingen op basis van creativiteit, verbeeldingskracht en kennis. En dat levert veel op.

Wat levert creativiteit op? (1)

Dit blog is toegevoegd op maandag 11 maart '13